Пріоритети виховної роботи

у 2022-2023 навчальному році

У контексті нових викликів, які постали перед країною, педагогічним працівникам необхідно переглянути практику виховної роботи та захисту дітей в навчальному закладі: слід зробити все, що допоможе дітям відновити відчуття безпеки; потрібно бути готовими до непростих запитань з боку школярів. Учні мають відчувати, що вчителі готові їх вислухати, допомогти проаналізувати відчуття та досвід.

Посилення національно-патріотичного характеру навчання та виховання передбачає використання у виховній роботі з учнями кращих традицій та звичаїв українського народу.

Важливим в питаннях профілактики дитячої жорстокості та насильства є:

  • створення безпечного середовища для дітей в навчальному закладі, спокійного мікроклімату в класному колективі;
  • допомога дітям відчути безпеку, подолати негативні емоції, налагодження діалогу з учнями;
  • посилення національно-патріотичного характеру навчання та виховання;
  • проведення належного сімейного виховання, відродження сімейних цінностей, підвищення ваги виховної функції сім’ї та підняття її авторитету, підготовка підростаючого покоління до дорослого, сімейного життя.

Організація виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 навчальному році: рекомендації МОН

1. Національно-патріотичного виховання.

МОН радить спиратися на Заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року. Також у відомстві наголошують на важливості вміння протидіяти маніпулятивним впливам та критично сприймати будь-яку інформацію, тож в межах виховної роботи важливо розвивати медіаграмотність і критичне мислення. Окремо в рекомендаціях звертають увагу на необхідність протидіяти расизму, шовінізму, приниженню гідності людей, які спілкуються іншою мовою.

2. Протидії булінгу.

У МОН наголошують на необхідності включити навчальні модулі з питань компетентнісного навчання і створення безпечного і дружнього до дитини освітнього середовища до програм підвищення фахового рівня педпрацівників.

За посиланням ви знайдете корисні поради та методики для протидії булінгу.

  • впроваджувати в освітній процес закладів освіти гурток «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації» та факультатив «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе» (інформацію можна знайти за посиланням);
  • використовувати відеоролик «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Медіація – ровесників і ровесниць» та освітній електронний курс «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе» (інформацію можна знайти за посиланням);
  • розвивати медіацію однолітків, створювати служби порозуміння;
  • проводити освітню роботу із батьками та законними представниками дітей з питань профілактики насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом.

3. Запобігання домашньому насильству.

Міністерство радить використовувати методичні рекомендації щодо формування у дітей та молоді нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки. Також у пригоді стануть методичні рекомендації щодо виявлення,
реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами.

Крім того, багато корисних для роботи матеріалів ви знайдете за посиланням.

4. Запобігання та протидії торгівлі людьми.

У цьому випадку основним завданням є підвищення загального рівеня правової свідомості дітей та молоді, рівеня обізнаності з проблем порушення прав людини. Також важливо навчити учнів моделям безпечної поведінки, виховати повагу до прав та основних свобод людини, толерантне ставлення до потерпілих від насильства.

Також МОН радить:

  • педпрацівникам пройти онлайн курси підвищення кваліфікації з питань протидії торгівлі (інформація за посиланням);
  • впроваджувати за рахунок варіативної складової програму виховної роботи з питань протидії торгівлі дітьми для учнів 7-10 класів «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція»;
  • проводити інформаційні кампанії до 30 липня – Всесвітнього дня протидії торгівлі людьми; 18 жовтня – Європейського дня боротьби з торгівлею людьми; 2 грудня – Міжнародного дня за відміну рабства; 10 грудня – Міжнародного дня захисту прав людини;
  • розвивати співробітництво із громадськими та міжнародними організаціями і фондами;
  • налагодити освітню роботу із батьками та законними представниками дітей з питань профілактики торгівлі людьми.

4. Профілактики шкідливих звичок та девіантної поведінки.

Серед іншого Міністерство рекомендує:

  • впроваджувати апробовані передовою міжнародною та вітчизняною практикою профілактичні стратегії формування життєвих навичок, розроблення нових і удосконалення чинних програм та методик розв’язання
    наркотичних і алкогольних проблем згідно з вимогами МОН до наукових, науково-методичних та освітніх видань;
  • забезпечувати підтримку розвитку системи позашкільної освіти;
  • формувати в дітей, учнівської та студентської молоді життєвих навичок, уміння протистояти ризикам і загрозам, пов’язаним з наркотиками;
  • здійснювати комплекс профілактичних заходів, спрямованих на підвищення психолого-педагогічної компетентності батьків, формування у них свідомого відповідального ставлення до виконання обов’язків, пов’язаних із утриманням, вихованням та освітою дітей;
  • впроваджувати в програми підготовки та перепідготовки педпрацівників сучасні методики профілактичної роботи з подолання негативних проявів серед дітей, учнівської та студентської молоді;
  • створювати методики раннього виявлення дітей, які належать до груп ризику;
  • проаналізувати стан справ та посилити індивідуальну корекційну роботу з дітьми, які вже скоювали кримінальні правопорушення, та дітьми, які мають ознаки агресивної поведінки;
  • провести інформаційно-просвітницьку роботу з батьками та законними представниками дітей, схильних до протиправної поведінки, сприяти в організації позакласної зайнятості цієї категорії дітей тощо.

5. Сприяння розвитку учнівського самоврядування.

Рекомендується формувати пріоритети та стратегічні напрямки у роботі з дітьми та учнівською молоддю, підтримувати соціально-активні програми, ініціативи та проєкти органів учнівського самоврядування. Також не менш важливо удосконалювати механізми урахування думки дитини під час вирішення питань, що стосуються її життя. Окремо варто приділити увагу ефективній взаємодії між громадськими організаціями та органами державної влади, органами місцевого самоврядування.

Детальніше із методичними рекомендаціями МОН ви можете ознайомитися за посиланням.

Поділитися: